“Vrede is een heilzame toestand van rust en harmonie en de afwezigheid van stoornis, twist of strijd”.
We beginnen deze nieuwsbrief met een deel van de tekst van onze bestuurder Michiel van Berkel Smit:
De tijd vliegt en zo hebben we het “eerste” jaar van Jij&Co al weer achter de rug. De Coöperatie groeit en bloeit. In 2024 hebben 20 nieuwe leden zich aangemeld en hebben 7 leden hun lidmaatschap opgezegd. Op dit moment lopen er al weer 4 nieuwe aanvragen voor een lidmaatschap. De verscheidenheid aan leden en hun specialisatie is enorm.
(vervolg bij het onderdeel “van de bestuurder”)
ledenraad
De Ledenraad heeft ingestemd met de overstap naar een ander SSC per 1-7-2025. Dit besluit is na grondig vooronderzoek door het Bestuur en enkele Ledenraadsleden door de Ledenraad genomen. Daarbij is de afweging gemaakt dat uit de ledenenquête weliswaar is gebleken dat de kwaliteit van het huidige SSC zeer goed is, maar wel afhankelijk is van een heel erg klein en kwetsbaar team. Bovendien zijn de kosten van het huidige SSC veel te hoog. Het nieuwe contract gaat uit van een afdracht van 8,46% van de omzet inclusief BTW. Het huidige SSC kon niet meer zakken dan 10%. ( was t/m 2024: 12%).
“De Ontzorgers” werkt met een team van 14 medewerkers en is daarmee minder kwetsbaar. Zij heeft ruime ervaring in de zorg en in het bijzonder de jeugdzorg. Meer informatie:www.deontzorgers.nl
OPROEP:
In januari start de implementatiefase van de overgang naar het SSC De Ontzorgers.. Hiervoor worden 4 leden gezocht die tegen betaling als klankbord kunnen fungeren. Aanmelden vóór 15-1-2025 bij [email protected] of bel met Michiel: 06-19348071
Met “ICT vanaf Morgen” is een kennismakingsafspraak in januari gepland voor het beheer van de ICT Office 365 en andere clouddiensten van Jij&Co Deze zijn nu nog in beheer bij Koelzorgt. “ICT vanaf Morgen” is een “social enterprise”, waar veelal jonge mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt werken. https://ictvanafmorgen.nl
I.v.m. de overgang naar een ander SSC is de AVG/Privacycheck (zoals aangekondigd in de vorige kwartaalflitz) uitgesteld tot 2025. I.v.m. de AVG/Privacycheck is ook veel informatie van het nieuwe SSC noodzakelijk.
-Amsterdam: Afronding contract: aantal lopende casus: 13, waarvan er waarschijnlijk nog 4-10 doorbehandeld worden in 2025.
-Haarlemmermeer: In de Gemeente is gesproken over de positie van ZZP-ers. Inkoopmanager van de Gemeente heeft positieve geluiden laten horen over de samenwerking met Jij&Co en de ZZP-constructie. Jij&Co is één van de grotere aanbieders. Haarlemmermeer wil graag op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen bij Jij&Co in het licht van de Wet DBA handhaving.
-Alkmaar: Regio Alkmaar en Jij&Co draaien pilot “kostenbeheersing”. Goed zichtbaar wordt dat Jij&Co een substantiële bijdrage levert aan de daling van looptijd en kosten per casus, waar de caseload enigszins verschuift van Zwaar naar Middel.
-Zaanstad-Waterland: Regiobijeenkomst invulling SROI bijgewoond. Op dit moment is de SROI-verplichting van de leden € 20.000,-. Totale verplichting moet einde contract (december 2026) nagekomen zijn. SROI-verplichting wordt nu ingehouden op het afdrachtspercentage in deze regio. Initiatief van nieuw lid in deze regio: voorlichtingsbijeenkomsten (lezing spelontwikkeling voor kinderen tot 6 jaar; lezing ontwikkeling van het brein en reguleren) voor ouders van leerlingen basisschool is SROI-waardig gebleken, waardoor lid ongeveer € 1.600,- van ingehouden verplichting teruggekregen heeft.
Van 15-12 t/m 5-1 is het bestuur met vakantie en alleen voor het hoogst noodzakelijke (betalingen😉) bereikbaar.
In het 3e kwartaal wordt de stijgende lijn in het aantal gedeclareerde uren en omzet t.o.v. Q3 2023 doorgezet (33,7% omzetstijging t.o.v. Q3 2023, zie cijfers onderaan)
De Ledenraad heeft ingestemd met het nieuwe Koersdocument Regiebehandelaren. Het document vormt een leidraad voor de inzet en werkwijzen van regiebehandelaren, die via Jij&Co worden ingezet. Het Koersdocument is via Zilliz te raadplegen.
De Ledenraad besluit Yosta Scholten aan te stellen als Aandacht Functionaris Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Vanaf 1-1-2025 loopt het door Jij&Co betaalde abonnement voor het gebruik van de matchingswebsite www.jeugdhulpdeskundigen.nl af. In 2024 betaalde Jij&Co nog voor één keer het gebruik van deze matchingswebsite. In 2025 moet jezelf voor het gebruik van deze matchingswebsite betalen.
Het SSC Sociaal Domein heeft laten weten dat de kosten voor het gebruik € 50,- excl. BTW per jaar zijn.
Wil je van dit aanbod gebruik maken neem dan z.s.m. contact op met Mark de Waal [email protected]. Let op dat je alleen met je eigen logo gebruikt maakt van deze website.
Welkom bij Jij&Co en veel werkplezier via de Coöperatie.
Veel succes en dank voor jullie betrokkenheid bij Jij&Co!
Jij&Co is lid van de Nationale Coöperatieraad. Het lidmaatschap zorgt voor een breed netwerk, kennis en ervaring rondom (zorg)coöperaties. Via de NCR is Jij&Co in contact gekomen met Flynth fiscaal en juridisch adviseurs, die de voorlichting m.b.t. de handhaving Wet DBA voor de leden van Jij&Co heeft verzorgd.
Klik hier of op de foto om naar de site van de ncr te gaan en meer te lezen over de code
Deze ambitieuze commissie heeft als taak jullie, maar ook externe te informeren over interne en externe zaken die te maken hebben met de jeugdzorg, het sociaal domein, het zijn van zzp-er, en zo wat meer…
Dat doet zij door het maken van de nieuwsbrief (nieuwsflitzz) de website, mails, flyers, cadeautjes, reclame materialen enzovoort.
We willen graag op pad, naar “buiten”, naar het werkveld en daar vertellen dat wij “de club” zijn in de jeugdzorg waar men moet zijn voor een diversiteit aan aanbod. Door een net zo divers gezelschap waarbij iedere deelnemer lid en eigenaar is van de coöperatie, maar bovenal dat een ieder werkt binnen zijn eigen onderneming vanuit een enorme passie voor de jeugdzorg.
Maar…dat kunnen we niet allemaal met het huidige kleine team doen.
We zoeken vooral schrijvers.
Wie wordt blij van het schrijven van allerlei stukjes die te maken heeft met de jeugdzorg zoals die geleverd of misschien wel geleverd zou moeten worden.
Wij zoeken dus leden die het leuk vinden om met de andere commissies samen de coöperatie vanuit communicatie nog meer op de kaart te zetten en te houden.Wil je meer informatie of weet je al dat je mee wilt doen, stuur dan een mail naar [email protected]
Aan: alle jeugdhulp aanbieders met een lopende overeenkomst met de DUO gemeenten in het
kader van de Enkelvoudige Specialistische Jeugdhulp (ESJH)
Betreft: Verlenging overeenkomst Enkelvoudige Specialistische Jeugdhulp (ESJH) voor 2025.
Geachte heer/ mevrouw,
Per 2022 heeft uw organisatie een overeenkomst gesloten met de gemeenten Amsterdam, Diemen,
Uithoorn en Ouder-Amstel voor de levering van Enkelvoudige Specialistische Jeugdhulp (ESJH) met
kenmerk AIS-2021-0001-xxx. Conform artikel 4.1. van de overeenkomst is deze gesloten voor de
duur van 1 jaar met een optie om deze met 4 maal 1 jaar te verlengen.
De gemeenten Diemen, Uithoorn en Ouder-Amstel wensen de overeenkomst te verlengen voor een
periode van 1 jaar, voor het kalender jaar 2025. Dit is in overeenstemming met artikel 4.3. van de
overeenkomst. In dit artikel staat: ‘Uiterlijk drie maanden voor het verstrijken van de initiële of
verlengde looptijd wordt door elke Gemeente afzonderlijk bepaald of zij gebruik wil maken van de
eenzijdige optie om de overeenkomst te verlengen met een (1) jaar. Bij de mededeling om te verlengen,
zal duidelijk worden gecommuniceerd om welke Gemeenten dit gaat. Indien er zwaarwegende redenen
zijn waardoor van Contractant niet verwacht kan worden om in te stemmen met verlenging, zullen
Gemeenten Contractant niet aan de verlenging houden.’
Indien u akkoord gaat met het verlengen van de overeenkomst voor 2025, hoeft u geen actie te
ondernemen. Uw registratie blijft automatisch actief per 1 januari 2025.
Indien u niet akkoord gaat met het verlengen van de overeenkomst voor 2025, dan dient u dit
schriftelijk aan de gemeenten kenbaar te maken door te vermelden dat u afziet van een verlenging,
met reden omkleed. Dit kunt u doen door uiterlijk 6 november 2024 een E-mail te sturen aan
[email protected]
In dat geval dient u in 2025 zorg te dragen voor afbouw en beëindiging van de zorg in 2025 of zorg te
dragen voor een warme overdracht aan een gecontracteerde aanbieder. Welke aanbieders er
gecontracteerd zijn vindt u op:
https://app.beschikbaarheidswijzer.nl/app/wa?account=bswduo&seltag=1 . In 2025 kunt u dan geen
nieuwe cliënten in zorg nemen op de Enkelvoudige Specialistische Jeugdhulp (ESJH).
Indexatie tarieven
De indexatie die eventueel mag worden toegepast op tarieven voor 2025 wordt later in het vierde
kwartaal van 2024 door de gemeenten vastgesteld. Deze wordt daarna met u gedeeld.
Vertraging in het declareren van geleverde zorg
Eind 2023 en begin 2024 hebben wij geconstateerd dat er veel zorg is gedeclareerd met
terugwerkende kracht over 2023. Hierdoor kregen de DUO gemeenten te maken met onverwachte
uitgaven binnen de ESJH en dit maakt het gehanteerde managementdashboard onbetrouwbaar. De
DUO-gemeenten werken toe naar een maximale aanlevertermijn van declaraties van 1 maand,
conform het landelijk standaard administratieprotocol (“De aanbieder declareert maandelijks, via
een 323-bericht. Dit doet de aanbieder uiterlijk op de laatste dag van de opvolgende maand waarin
de kosten conform het contract declarabel zijn”). Wij doen aan u de oproep lopende het jaar uw
declaraties binnen 1 maand na geleverde zorg in te dienen en in december uw declaraties over de
voorliggende maanden, voor zover nog niet ingediend, in te dienen en over december 2024 zo snel
als mogelijk.
Dubbele en driedubbele spics
We hebben een stijging van dubbele en drie dubbele B-spics geconstateerd in 2024. Er zal contact
worden opgenomen met die aanbieders die hier actief gebruik van maken. Deze dubbeling is
bedoeld om instroom in de HSJH te voorkomen. De DUO gemeenten overwegen toestemming voor
stapeling weer onder te brengen bij het sociaal team, -loket van de DUO gemeenten.
Niet financieel houdbare stijging van de vraag naar specialistische jeugdhulp
In 2023 en 2024 zien wij opnieuw substantiële stijgingen in de ESJH binnen de DUO-gemeenten.
Deze stijgingen zetten de beschikbaarheid van de jeugdhulp onder druk. In het 3e kwartaal van 2024
zijn de DUO gemeenten en een 6-tal ESJH-aanbieders gestart met de Adviesgroep ESJH in het
kader van het Project Kostenbeheersing. Thema’s zijn: beweging van individueel naar collectief,
maximering trajectduur Duurzaam Licht/Zwaar, Gebiedsgericht Samenwerken (GGSW),
vermindering diagnosestelling etc. Ook heeft u mogelijk al een Nieuwsbrief ESJH ontvangen.
Geformuleerde keuzes en maatregelen zullen bindend zijn voor alle gecontracteerde ESJH aanbieders.
Wij verheugen ons erop om in 2025 de samenwerking met u voort te zetten.
Met vriendelijke groet,
Opgesteld en ondertekend op 10 oktober 2024,
Namens de DUO gemeenten,
Namens de gemeente Diemen
De heer B. Schroevers Teamleider Beleid & Samenleving
Namens de gemeente Uithoorn
Eelco Tinga Hoofd Afdeling Samenleving
Namens de gemeente Ouder-Amstel
Jeroen van der Veen Hoofd Afdeling Samenlevingszaken
Extra leden voor de ledenraad.
De ledenraad is weer twee leden rijker.
Ze luisteren naar de naam:
Marijke Kroos
Jeffrey Osseweijer
Naomi Tomasowa
Mijn naam is Naomi Tomasowa en ik mag mij per 1 oktober 2024 enthousiast aansluiten bij Jij&Co. Ik ben 35 jaar, van Molukse en Nederlandse afkomst, en trotse moeder van twee prachtige kinderen. Ik werk in de regio Amsterdam en omstreken, waar ik al meer dan 15 jaar actief ben binnen het sociaal domein.
Ik heb een HBO Bachelor SPH en ben SKJ-geregistreerd. Mijn werkervaring bestrijkt een breed spectrum: van jeugdzorg bij eenvoudige opvoedproblematiek tot het begeleiden van complexe multi-probleemgezinnen. Daarnaast heb ik ervaring in het sociaal werk binnen de volwassenzorg, zowel op (woon)groepen als in ambulante hulpverlening. Momenteel begeleid ik gezinssystemen en bied ik individuele begeleiding aan jeugdigen en jongeren. Mijn grootste affiniteit ligt bij het ondersteunen van jonge gezinnen en alleenstaande (jonge) moeders met diverse complexe problematiek.
Wat mij motiveert om me aan te sluiten bij de corporatie is de mogelijkheid om mijn netwerk te vergroten, krachten te bundelen en samen te werken aan gezamenlijke opdrachten. Ook zie ik het als een kans voor doorontwikkeling en om mijn expertise op het gebied van multi-probleemgezinnen, veiligheidszaken, en cultuur-sensitief werken verder te benutten.
In mijn vrije tijd geniet ik van quality time met mijn gezin, familie en vrienden. Daarnaast houd ik van koken, eten en reizen; momenten die mij helpen ontspannen en energie geven.
Ik kijk ernaar uit om jullie beter te leren kennen en samen met jullie een positieve impact te maken. Spreek me gerust aan als je kennis wilt maken of samen wilt sparren!
Met vriendelijke groeten,
Naomi Tomasowa
Samen vormt Jij&Co een kleurrijke vereniging voor jeugdzorgprofessionals, die in 2024 weer meer cliënten heeft bijgestaan dan verwacht.
De grote kracht van Jij&Co zit in het grote netwerk wat er beschikbaar is voor de hulpverlening aan jeugdigen. De gemeenten, verwijzers zoals GI’s en huisartsen, maar ook jeugdigen en hun ouders weten ons steeds beter te vinden nu medio 2024 de matchingswebsite van Jij&Co volledig in gebruik is genomen.
2024 was ook het jaar dat de positie van jou, als zelfstandig werkende jeugdzorgprofessional, onder het vergrootglas lag. De aangekondigde handhaving van de Wet DBA schept een hoop verwarring en onduidelijkheid. Jij&Co heeft voor de leden juridisch en fiscaal advies ingewonnen, 2 webinars georganiseerd en de mogelijkheid voor persoonlijke advisering gefaciliteerd . Binnenkort zal een FAQ m.b.t. de handhaving wet DBA via de expertisecommissie beschikbaar komen.
De strengere handhaving van de wet betekent ook dat Jij&Co als Coöperatie een volgende fase ingaat. Een vereniging waar kennis en kunde gedeeld kan worden. Waar jij als zelfstandige praktijkvoerder in de jeugdzorg geïnformeerd wordt over de brede ontwikkelingen op het gebied van de jeugdzorg. Een platform waar cliënten en professionals elkaar ontmoeten en zelf besluiten of zij iets voor elkaar kunnen betekenen. Zelfstandigheid van de zorgprofessional en het dragen van volledige eigen verantwoordelijkheid bij de hulpverlening is essentieel en het uitgangspunt.
Ter bekrachtiging van jouw zelfstandige positie als opdrachtnemer wordt de overeenkomst van opdracht, die jij eerder met de Coöperatie hebt afgesloten, vernieuwd. In januari 2025 krijgen alle leden hierover bericht en een nieuwe overeenkomst toegestuurd.
2025 belooft een spannend jaar te worden. Waarschijnlijk net zo bewogen als 2024 met aanhoudende politieke onrust in binnen- en buitenland. In alle sectoren wordt gezocht naar passende oplossingen voor ingewikkelde maatschappelijke vraagstukken. De rol en positie van Coöperaties worden daarbij steeds belangrijker en kunnen daarmee bijdragen aan meer gemeenschappelijk gedragen oplossingen. Daarbij kan Jij&Co jouw inbreng ook goed gebruiken.
Fijne feestdagen en een gezond, vreedzaam, inspirerend en kleurrijk 2025 toegewenst!
Michiel van Berckel Smit,
Op 26 en 27 november jl. zijn er door Jij&Co twee online informatiebijeenkomsten georganiseerd over de Handhaving wet DBA per 1-1-2025. Sophie Morshuis-van Mil en Trudy Maas van Flynt Adviseurs en Accountants hebben deze informatieavond gepresenteerd. Bijna 70 leden hebben één van de informatieavonden bijgewoond.
Wil je de stream terug kijken, zoek dan naar de link in de mail die we je gestuurd hebben.
Ook is er een lijst gemaakt met FAQ, deze vind je in je email als als bijlage in PDF
Mocht je toch nog vragen hebben, dan kan je deze stellen via de mail aan Trudy [email protected]) en Sophie [email protected]
Vanaf 1-1-2025 heeft de belastingdienst aangekondigd de handhaving van de controle op schijnzelfstandigheid van ZZP-ers te intensiveren. Reden voor de Coöperatie zich te laten adviseren over de positie van de leden als zelfstandig werkende zorgprofessional.
In eerste instantie heeft advocatenkantoor Kennedy van der Laan de huidig gebruikte overeenkomst van opdracht te toetsen aan de hand van de geldende wet- en regelgeving en de jurisprudentie. Aan de hand van de criteria zoals door de Hoge Raad (hoogste rechtscollege in Nederland) gegeven in het “Deliveroo”-arrest komt het kantoor tot de conclusie dat de door de Coöperatie gehanteerde overeenkomst van opdracht aangepast moet worden. Onlangs zijn de verschillende overeenkomsten en (delen van ) reglementen door een jurist aangepast zodat die zo goed als mogelijk aan de gewenste criteria voldoen. Van belang is niet alleen de formele schriftelijke vastlegging van de overeenkomst van opdracht maar ook de beoordeling van de feitelijke uitvoering daarvan. Vanaf 1-1-2025 zullen de nieuwe overeenkomsten worden gebruikt en de oude worden omgezet.
De Ledenraad heeft in haar vergadering van 10-12-2024 ingestemd met de aanpassingen van:
Deze documenten c.q. tekstuele aanpassing van het HR ontvang je in de loop van januari 2025, waarmee de opdrachtrelatie tussen jou en de Coöperatie zoveel als mogelijk in lijn is met de geldende wetgeving en jurisprudentie.
Ten slotte zal je gevraagd worden welke tariefrange door jou gehanteerd wordt bij de door jou ingezette hulpverlening in 2025.
Heb je nog vragen over je eigen situatie? Neem dan contact op met de adviseurs van Flynth belastingadviseurs en juristen. De eerste 20 minuten van de advisering worden door de Coöperatie betaald. [email protected] (juridisch advies) of [email protected] (fiscaal advies)